Vorige week stuurden we jullie de resultaten van de enquête die we voor de zomer hebben uitgezet. We hebben daar inmiddels met flink wat huurders over gesproken.
Wat opvalt is dat huren bij SKAR een aantal belangrijke voordelen biedt. Naast betaalbaarheid en zekerheid is dat ook de locatie van de panden. Dat is een belangrijke aanwijzing voor hoe we nieuwe plekken zoeken. Huurders kunnen goed werken in hun atelier en waarderen de locatie en de geschiktheid van het atelier.
Ook valt op dat er betrokkenheid is bij energievraagstukken, en de wens om erin betrokken te worden is groot. Bijna de helft wil meebetalen aan verduurzaming, maar binnen duidelijke financiële grenzen.
Er is echter ook ruimte om twijfel en kritiek te verminderen.
1: Op communicatie valt wat te verbeteren. Niet zozeer in de toon. Die wordt overwegend neutraal of positief beoordeeld. Maar wel in de helderheid. De communicatie mag duidelijker. Hierover geven de huurders een aantal suggesties. Hoog aangeschreven staat het hebben van een vaste contactpersoon.
2: Een derde is tevreden over het onderhoud. Een derde niet – en dat percentage moet lager worden. Daar komt bij dat bij voor veel huurders de opvolging niet altijd duidelijk is. Dat heeft weer te maken met communicatie.
3: Voor de helft van de huurders is meer duidelijkheid over servicekosten prioriteit. Daar komt bij dat stijgende huren leiden tot zorgen en frustratie.
4: Doe meer aan de introductie van nieuwe huurders in een pand, zeker daar waar bijzondere afspraken zijn
5: Wees strenger op huurders die zelden of nooit aanwezig zijn, en vraag hen de ruimte voor een ander beschikbaar te stellen.
Hier gaan we mee aan de slag.
Verder hebben we een selectie gemaakt uit individuele (en anonieme) suggesties aan SKAR. Deze zijn aan de resultaten toegevoegd.
|