Beste huurders,
We hebben goed nieuws. Eerder dit jaar hebben we bij de gemeente aangegeven dat we, na de afrekeningen van het afgelopen jaar, willen voorkomen dat ook voor het lopende jaar nog hoge afrekeningen zullen volgen. De vooruitzichten daarop waren namelijk niet goed.
Zoals we je eerder verteld hebben zijn we eerder dit jaar, per augustus overgestapt naar een nieuwe energieleverancier. Daardoor betalen we nu SKAR-breed hetzelfde bedrag per kilowattuur elektriciteit en per kubieke meter verstookt gas. Dat bedrag ligt al aanmerkelijk lager dan wat we in 2022 moesten afrekenen, wat op zich al goed nieuws was. Maar wat Eneco ons voor de eerste acht maanden in rekening bracht was nog hoger. Zonder in details te treden, betekende het voor heel SKAR dat we, bovenop de voorschotten, heel erg veel moesten bij betalen. Zonder hulp van de gemeente hadden we dat moeten doorberekenen aan de huurders van SKAR. We hebben er hard aan moeten trekken, maar we hebben de gemeente ervan kunnen overtuigen dat SKAR in aanmerking zou moeten komen voor de beschikbare noodsteun. Vooral omdat huurders individueel geen aanspraak kunnen maken op de noodsteun maar de dat de enorm gestegen energielasten niet meer te dragen zouden zijn voor veel huurders. We zijn heel blij met de hulp van de gemeente.
Wat betekent dat? Het uitgangspunt is dat de afrekening die via ons loopt voor 2023 voor je pand bij een gelijk verbruik als geheel niet hoger moet zijn dan wat alle huurders samen in het pand aan voorschotten hebt betaald over dat jaar. Hoe dat voor iedere huurder persoonlijk uitpakt is afhankelijk van of er individueel wordt afgerekend en natuurlijk het individuele verbruik. En ook hangt het er vanaf hoeveel in het pand verbruikt is (al zien we bijna over de hele linie een gelijkblijvend of lager verbruik, dus dat zal niet vaak een probleem zijn).
Voor nu goed nieuws dus. In deze tijd ook wel fijn.
Namens het team van SKAR
Olof van de Wal
|