Floor Leemans
Floor Leemans staat met één been in de digitale wereld als grafisch vormgever/docent en één been in de beeldende kunst met haar autonome werk. Fascinaties zijn: patronen in de stad, sporen van leven en gebruik.
Het is een gevoel van kwetsbaarheid van de omgeving en afwezigheid van schoonheid. En de idee van oneindigheid der dingen. Dat uit vergaande materie weer iets nieuws voortkomt. Tegenwoordig werkt ze vooral op papier met (kleur)potlood, balpen en plakband.
Floor: “Wanneer ik aan het tekenen ben lokt de ene lijn de ander uit. Het is een doorgaand proces van ontwikkelingen. Weggummen kan, maar iedere lijn wordt in het moment getrokken. Dan terugstappen en kijken. Soms heb ik een hele reeks tekeningen gemaakt, maar weet niet wat ze als eenling betekenen. Op zo’n moment kunnen er verbindingen ontstaan tussen de tekeningen onderling en ineens zie ik verbanden en teken ik ze aan elkaar: een samengestelde tekening komt zo tot leven”.
De poëzie zorgt sinds een paar jaar voor verbinding in de constante stroom wisselende gedachten tijdens het tekenen. Het letterlijke kan het onderwerp zijn, als iets wat in de weg zit. (Mis)communicatie, verbinding en onthechting, resten van iets wat overblijft of juist opnieuw begint.
Floor Leemans Works&Projects
Bianca Boer
In mijn conciërgekamer
schrijf ik verhalen, gedichten,
romans en werk in opdracht.
In mijn conciërgekamer
oefen ik optredens, bereid
ik schrijflessen voor.
Als ik naar buiten kijk
verzin ik de levens
van de overburen.
Serge Game
In recente tekeningen portretteert Serge Game een dystopische wereld die wordt bevolkt door bewoners die geobsedeerd lijken met (bloed)lust. Vlammen met menselijke karaktertrekken en wraakzuchtige totempalen vechten hun onenigheden uit in een landschap bezaaid met wrakhout, beenderen en trofeeën.
Niet altijd direct te ontwaren, maar stelselmatig door de werken geweven, zijn fragiele lichamen die hangen boven de rokende puinhopen. Hoewel in sterk contrast met alle oorlogszucht blijft het onduidelijk of het slachtoffers, handlangers of de zielen van gevallenen betreft.
Het driedimensionale werk van Game is wat betreft thematiek eenvoudig te herleiden naar zijn tekeningen en schilderijen. Monumentale bouwsels, al dan niet organisch, touw en bondage, antropomorfe en zoömorfe elementen in wat nog het meest lijkt op abstracte wezens/organismen, en constructies die geïnspireerd lijken op reliekhouders vinden hun weg naar deze beelden. Beeldtaal die knipoogt naar comics en manga wordt gecombineerd met invloeden uit ondermeer de Westerse mythologie en verwijzingen naar pre-Columbiaanse en Oceanische artefacten.
Het levert een wereld op aan beelden en figuren met groteske karaktertrekken, roerloze monumentale vormen en enigmatische voorwerpen waarvan onduidelijk blijft of hun (mystieke) functie definitief gestrand is of slechts sluimert.
Gerben Agterberg
Gerben Agterberg (1982) Academie Kunst en Vormgeving St. Joost, Breda
Als animatie-filmmaker werk ik sinds 2007 aan (feature) films, kinderseries, theatervoorstellingen en commercials. Ik ben gespecialiseerd stop-motion animatie, ontwerp en vervaardiging van sets en props. Daarnaast maak ik autonome, kinetische installaties. De fascinatie voor beweging en de natuur die in mijn jeugd ontstaan is, is de kern van mijn makerschap.
‘Just as one can compose colors, or forms, so one can compose motions.’
Alexander Calder
Foto:
Brug: Still uit stop-motion animatiefilm ‘Brug’ (2010)