Peter Koole
De onderwerpen van de schilderijen van Peter Koole zijn afkomstig uit wat ooit een actualiteit was, met een nasleep die zich uitstrekt over een langere periode. Dan zijn de camera’s al weer elders. Een beperkt aantal onderwerpen wordt uitgediept, verschillende aspecten van een gebeurtenis worden belicht.
Nogal wat werken stellen een schuldvraag. Er is de vraag om compassie, de poging om iets of iemand uit de vergetelheid te houden. De schilderijen zijn afstandelijk, zonder handschrift geschilderd. Koole wil niet in de weg staan en graag objectiviteit verbeelden in de hoop zo te kunnen overtuigen. Dat de schilderijen klinisch zijn geschilderd, wil niet zeggen dat ze afstand scheppen. Ze spelen integendeel juist sterk in op het gevoel en vragen om betrokkenheid.
Peter Koole heeft elf schilderijen gemaakt die een aanleiding vinden in de Balkanoorlog, de val van Srebrenica en de nasleep tot op de dag van vandaag. De serie heet ‘The Balkan Paintings’. Een andere serie betreft vijf werken voor Anna Politkovskaja, de Russische journaliste van de krant Novaja Gazeta, die in 2006 werd vermoord. Overkoepelende titel is: ‘Dedicated to Anna Politkovskaya’. Naast deze twee series is er bijvoorbeeld ook werk over het Israëlisch-Palestijns conflict, over vluchtelingen en Detentiecentrum Rotterdam.
Wilma Kun
Mijn werk dat ik in de afgelopen jaren heb ontwikkeld gaat over identiteit. Ik gebruik hiervoor afbeeldingen van mijzelf. Daarbij onderzoek ik verschillende aspecten van identiteit zoals :
– de seksuele identiteit
– de persoonlijk identiteit en de capaciteit deze waar te nemen
– het collectief en persoonlijk geheugen door reconstructie
alsmede ook de invloed van media in de hedendaagse cultuur voor het bepalen van identiteit.
Marjan Laaper
Marjan Laaper (1971)
Marjan Laaper 1971, graduated from WDKA’s Fine Arts Department in 1994. She was educated at the Maryland College of Art, Baltimore, USA and the Rijksakademie, Amsterdam, NL. She attended several residencies in the USA, Japan, China and Iceland.
She specializes in large-scale video projections, installations and Public Art Commissions. Simple everyday phenomena are being presented within a quite poetic, sometimes even philosophical framework. General human experiences, human thinking, nature, and the experience of everyday life are starting points in her work. Often there is a tension between contradictory subjects and symbols like beauty and danger, the immaterial and the transitory trust and alarm. The work does not give clear answers, but shows recognizable elements that generate questions.
Video installation: “The Gift” in Xiamen, China 2013
In 2013 she received a grant to work in Xiamen for 9 weeks. During her stay, she was fascinated by the urban surrounding in Xiamen where big LED screens where situated in the city center but also by the natural beauty of the mountains where the city was built around. Just like old poets and painters she wanted to bring an ode to nature and the mystery of life itself.
There she made the public artwork: “The Gift”. The work: “The Gift” (2013) shows two hands that are filmed from above. The hands are close together as if they were asking for something. After a while a small bird lands into the hands and makes it his residence for a short while. After some time, the bird flies away, leaving the hands waiting for the next gift.
Mieke Borgdorff
De schoonheid van halfvergane materialen, oxidatieprocessen als roestvorming met prachtige kleuren, vormen en structuren, de weerbarstigheid van boomschors, maar ook platgereden blikjes, de korrelige structuur van zand, afbladderende muren, al die getuigenissen van geschiedenis, van leven wat geleefd is, bezield , genietend, gekwetst en gebutst, weer opgeveerd, krachtig, ademend, worstelend, zoekend, stralend.
Steeds weer vormt de materie, die door de krachten van de natuur zijn aangeraakt, de basis van waaruit Mieke Borgdorff vertrekt, waarbij het schilderij haar ‘influistert’ welke weg zij in het creatieproces heeft te gaan. Het is een proces van afstemming, samenvallen mét en opgaan ín de ervaring. Vergankelijkheid, slijtage, verwering: voor haar tekens van leven wat geleefd is.
Kenmerkend voor haar werk zijn de aarde kleuren: zij gebruikt aarde en zand van verschillende plaatsen en streken in de wereld, andere materialen vindt zij op strand, bos, straat. Waar het voor haar voeten valt. Het ligt er vaak voor het oprapen!
Er ontstaan lyrisch abstracte werken, waarbij de materie bepalend is, er ontstaan ook kosmische landschappen, een wereld om je in te verliezen, contact te maken met wat groter is dan jezelf, te dromen, de essentie van het bestaan te ervaren in de diepere lagen van je bewustzijn.