Menu Sluit
EN

Vakmensen voor Oude Panden

Schaars en Gewaardeerd

Waarom duurt het uitvoeren van reparatieverzoeken soms lang?

Huurders van SKAR ervaren regelmatig lange wachttijden voor reparaties. Waar ligt dat aan en hoe kan het dat er zoveel tijd overheen gaat? Skarpanden en -installaties vereisen vakkennis en inventiviteit die in de huidige markt niet ruim voorradig is.

In dit artikel lees je hier meer over.

 

Adequate kennis oudere gebouwen en installaties

Het merendeel van onze panden is een ouder dan 50 jaar. Voormalige schoolgebouwen hebben nu eenmaal een complex leidingwerk en verouderde systemen. Voor onderhoud en reparatie is er dan vaak specialistische kennis en ervaring nodig. Die is bij een aannemer niet altijd direct voorhanden. Daarom kan het langer duren voordat er iemand langs komt die de storing kan verhelpen.

Een voorbeeld hiervan is het onderhoud aan verwarmingssystemen. De grote en oude ketels die in de SKAR-panden voorkomen, vereisen specialistische kennis en ervaring om storingen adequaat op te lossen.

Veel verwarmingsmonteurs zijn opgeleid voor de woningmarkt en kunnen alleen overweg met kleine, moderne cv-ketels. De vakmensen die wel de expertise van oude ketels bezitten, zijn vaak ‘oude rotten in het vak’ en zeer gewild, omdat die ingezet kunnen worden voor de moeilijke klussen. Sommigen zijn al op leeftijd en kiezen ervoor het rustiger aan te doen. Weer anderen werken nog steeds actief, maar zijn moeilijk beschikbaar vanwege hun ruime werkvoorraad.

Verder zijn voor onderhoud en reparatie van ketels in de SKAR-panden onderdelen nodig die niet altijd meer courant zijn. Het gevolg is dat niet elke installateur onderdelen op voorraad heeft. En dat leidt soms tot lange levertijden.

 

Te weinig personeel

Doordat grote aannemers en installateurs in staat zijn om vakkrachten naar zich toe te trekken en middelgrote aannemers vaste klanten die terugkerend werk hebben, hebben we vaak te maken met personeelswisseling.

Dat geldt niet alleen voor monteurs, maar ook voor de mensen die achter de schermen werken bij aannemers en installateurs. Hierdoor komt het vaak voor dat aannemers de situatie in oude panden over het hoofd zien, waardoor er minder deskundige monteurs worden gestuurd. Dat is niet leuk voor diegene die de reparatie of storing heeft gemeld. SKAR werkt daarom het liefst met vaste aannemers.

 

Veel voorhanden werk

Deze situatie wordt verder versterkt door de huidige omstandigheden in de bouwsector. Doordat er veel werk is, stijgt de werkdruk. We horen vaak dat personeel dat door stress (langdurig) ziek is geworden. Daarnaast kiezen aannemers en installateurs, in de krapte van de huidige markt, vaak relatief makkelijke of meer winstgevende klussen.

Inzet voor betere service

We begrijpen dat lange wachttijden voor reparaties frustrerend kunnen zijn. Daarom pakken we de volgende punten aan om onze service te verbeteren en sneller in te spelen op de behoeften van onze huurders:

  • Meer aannemers betrekken
    Om de wachttijden te verkorten, willen we meer aannemers inschakelen. Door ons netwerk van betrouwbare vakmensen uit te breiden, kunnen we sneller de juiste professionals inzetten voor reparaties en onderhoud.
  • Betere communicatie bij lange wachttijden
    Wanneer het verwerken van een reparatieverzoek meer tijd kost, willen we dan ook aan jullie doorgeven. Daarom werken we aan het verbeteren van onze communicatie, zodat huurders sneller op de hoogte zijn van de status van hun reparatieverzoeken en de verwachte wachttijd.

 

We krijgen steeds vaker terug van huurders dat het beter lukt om ons te bereiken. We zijn blij met deze verbetering en blijven werken aan het verder optimaliseren van onze bereikbaarheid, zodat we snel kunnen reageren op vragen en klachten.

Al deze verbeteringen en ontwikkelingen kosten tijd. En we begrijpen dat de voortgang soms niet direct zichtbaar is. We blijven ons inzetten om onze processen te verbeteren, zodat jullie als huurders beter geïnformeerd en sneller geholpen kunnen worden.